Poznámka na úvod:
Deníček je záznamem mých (naších) prožitků během této
výpravy, a obsahuje proto, kromě informativní složky, jež může posloužit např.
jako návod pro Vás, kteří se rozhodnete cestovat do těchto končin, i části,
které bych označil jako: „emotivně laděný tok mých myšlenek Hrabalovského
typu“, který asi prakticky zaměřené čtenáře příliš nezaujme a je zde uveden
spíše pro úplnost a možná i pro pobavení (je psán kurzívou).
Ryze praktické informace naleznete ve stejnojmenné sekci –
Praktické informace
21.7.04: „Výpravo pozor!….“
Tak už je to konečně tady! Trochu později, nežli v minulých
letech, (ale přece) a bohužel v neúplném složení vyrážíme směr Sever. Pro
jednou jsme tentokráte vyměnili atmosféru transkontinentální karavany za jeden
sice luxusní a klimatizovaný, ale přece ne tak vzrušující autobusový výlet na
pravidelné lince Brno-Oslo. Ale naše východní cestovatelská minulost se přece
jen zapřít nedá: již na nádraží si to vykračujeme jistým krokem s
neodpustitelnou nákupní taškou značky „Ruský sen“ v ruce. Ještě za tři dny z ní
budeme tahat zelené pendrekovité rohlíky a i to kuře snad odejde po svých…
Po tom, co zanecháme v kalužích slz naše milé polovičky, se
můžeme soustředit už jen na cestu.
Jako vždy u takovýchto autobusových linek vypadá většina
cestujících, že míří na víkend k tetičce do Oslo, kdežto my si připadáme, soudě
dle počtu bagáže, jako výprava Karla Němce na Severní Pól. Michal ještě neví,
že je Varel, potažmo tažný pes a až nás zaskočí trudomyslnost, tak… no, však to
znáte…
Naše zavazadla tentokrát zabírají většinu obrovského
zavazadlového prostoru našeho autobusu, ale není nám to nějak finančně, či
jinak zdůrazněno. ( no, bodejť, když lístek do Osla nás přišel na 1760 Kč/os.).
Máme velmi pečlivého řidiče, který „urobi prezenčku“ po
každé zastávce, počítajíc na prstech svoje kuřátka jednou a podruhé, aby se pak
posadil za volant a nějakým nedopatřením nechal nějakého zbloudilce to v
Treleborku, to dalšího zase někde jinde.
Cesta má trvat nějakých 27 hodin a v Oslu budeme další den
večer.
22.7.04: Z deštivé výpadovky k prostřenému stolu…
Šlehnul jsem si večer prášek na spaní, a tak jsem celou noc
„hučel“ a vykřikoval něco o transsibiřské magistrále. (Nevím, čím mi ji ten
autobus připomněl.) A pak brzy ráno mě nutili, abych si přestoupil na trajekt…
Na trajektu samozřejmě kláda jako prase, my v bermudách a s
plnou taškou v ruce pochodujeme po palubě, stěhujíc opalovací lehátka, abychom
stylově stáhli prvního (a posledníhoL) Radka s výhledem na moře. Náš trajekt
plul ze Sassnitzu do Trelleborku a s jedním vlakem, dvěma autobusy a několika
tucty aut mu to trvalo 4hodiny. Loď to byla vskutku přepychová, mohla se
pochlubit všeličím, včetně výherních automatů a kinosálů… jen ty cenové
kategorie byly tak trochu zaskakující…
Již brzy poté jsme se vylodili ve Skandinávii, abychom
pokořili pár set zbývajících kilometrů na sever. První dojmy se neminuly s
předpoklady – všude čisto a pořádek, u každého domu Švédská a později Norská
vlajka. Upravené domy standardně sladěné mahagonovým nátěrem. Všechno to působí
tak nóbl dojmem, že si v maturitním tričku, burzovních bermudách a ošoupaných
pohorkách připadám zase jako socka. Co bude, až se budeme vracet, si fakt
nedovedu představit.
Ještě jedena zajímavost mě zaujala – Švédové jsou asi
zapálení golfisté, jelikož golfovými lány se to u cesty jen hemží. Krátce po
osmé hodině večerní nás náš dopravce úspěšně vyložil v Oslu na autobusovém
nádraží. Pro šťastlivce, jako jsme my, kteří si mohou dovolit jen stopovat, to
věru není šťastná doba. Doma u mapy jsem si říkal, že nám ještě pomůže polární
den, že budeme moct stopovat za šera až do půlnoci, ale opak byl pravdou,
jelikož jsem si osel neuvědomil, že Oslo opravdu není příliš na severu, a tak
již ve 22:00 hodin byla tma jako v pytli a my pěkně v pr…. Odročili jsme
prohlídku nočního Osla (myslím tím město) na dobu neurčitou a vrhli se na
splašený úprk směrem k výpadovce. Brzy nás schladil místní znalec, když nám
oznámil, že je to asi 10 km, a tak jsme neochotně nakoupili lístky na metro za
80 Kč/kus a svezli se někde do temných zákoutí předměstí…
Samozřejmě začalo pršet – naše situace vypadala bledě – už
jsme si vybírali místo na spaní na kruháči nedaleko od výpadovky a asi jen ze
zoufalství jsme se rozhodli zkusit někoho ukecat na stopa alespoň kousek za
město… Lilo jako z konve, a tak jsme si od toho pokusu příliš neslibovali.
Situace jako z románu D. Steelové: tma jak v pytli, zima, déšť a my sami na
malé pumpě někde na ponurém předměstí. Zastavilo první auto. Vlastně ještě pořádně
nezastavilo a my jsme už viseli řidiči na rtech (a autu na blatnících). Stačilo
krátké vysvětlení, asi i náš vzhled nebo podmínky té noci způsobily, že se
stalo něco nečekaného – ono to zabralo hned na poprvé!! Ochromení a šťastní
jsme si to pár minut poté, co jsme zazdili velký kombík našimi almarami, pádili
s milým párem padesátníků severním směrem. Z našich zachránců se vyklubali
neskutečně srdeční lidé, a tak ani vskutku hororově vyhlížející počasí za oknem
již nás tak netrápilo. A když jsme se pak opakovaně (asi ze slušnosti)
dožadovali vysazení někde za městem, abychom si postavili stan, tak je ta
představa natolik vylekala, že jsme se dočkali dalšího zázraku – pozvali nás k
sobě domů!!!
To už situace na zadních sedadlech byla velice euforická, pěli
jsme chválu na nebesa o 106. Ještě hlasitěji jsme zakokrhali, když jsme
nějakých 150 km dál v městečku Elverum seděli u prostřeného stolu v nádherném
dřevěném pokoji a nonšalantně jsme zakusovali jahůdky a zajídali to speciálním
„hnědým“ sýrem, jakožto norskou specialitou.
No, prostě jsme nevycházeli z údivu (hlavně naše žaludky),
jaká to nečekaná pohostinnost se nám naskytla. Myšlenka, že bychom spali mezi
keříky někde na kruháči v Oslu nám teď připadala jako špatný vtip.
Jelikož naší hostitelé byli nejenom štědří, ale i dobrými
společníky, protáhla se diskuse až do dvou do rána…
Třešničkou na dortu dne byly měkké postýlky v podkroví…
kdyby to tak šlo každý den.. ach jo!!! :-(
23.7.04: Růžový kabriolet, vášnivé Polo aneb
stopem údolím Gudbransdalen
Dobrosrdečnost našich hostitelů se však minulý den
nevyčerpala. Ráno se opět prohýbají stoly pod hromadou různých lahůdek, až oči
přecházejí. Zmocnila se mě nepotlačitelná žravost, jen těžce maskovatelná
slušným chováním, div, že jsem se pak z toho nepo…, protože jsem skombinoval
snad tu nejšílenější kombinaci, jakou si lze představit, to jak jsem chtěl
chamtivě zkusit všechny laskominy, které paní domácí připravila. To vše se
odehrávalo v pokoji s nádherným výhledem na jezero, kterého jsme si v noci
nevšimli. Aby nám to nebylo málo, tak se ještě Frøde ( jak se pán domácí
jmenoval ) nabídl, že nás odveze na strategické místo na výpadovce E6, kde
bychom měli snáze chytit stopa ( v co ale naši hostitelé pochybovali ).
Současně nám udělal poznávací výlet po rodném městě a okolí. Také jsme se
podívali do města Hamar, kde se z části ( mimo Lillehamer ) konaly v 1994 roce
olympijské hry, a kde jsme obdivovali místní stadion ve tvaru obrácené lodě.
Takže zážitků jsme byli plni již první den a štěstěnu dobrodruhů jsme vydojili
na dlouho do předu. Však se to brzy projevilo…
Na benzínce, kde nás zanechal náš hostitel, jsme se marně
snažili asi 5h vzbudit zájem Norů o naše společenské huby a tak jsme se zas pro
změnu ocitli na křivce spokojenosti někde u dna. Norští řidiči, buď vypadali
na to, že úplně neví, co s tím zatvrdlým prstem u cesty šaškujeme, nebo snad,
že jsme parta natěračů z východu, co natírá svodidla. Prostě nic, jen tupé
pohledy, ani záblesk dobrodružné povahy, jen severští suchaři v samých prázdných
a sakra velkých autech. Ze stopem to nevypadalo teda moc dobře a do Otty,
našeho východiska, to bylo ještě asi 200km!
Brzy jsme se rozdělili a klukům se přece jen povedlo
stopnout borce v kabrioletu. Jak jsem se později dozvěděl, v autě bylo dosti
horko, i když slunce nepařilo a kamarádi preventivně celou cestu svírali půlky
a báli se ohnout pod sedadlo… Jejich růžový kamarád je zavezl do Lillehameru,
kde přerušili smůlu dne a bez zdržení stopli Skota na dovolené v půjčeném autě,
který zpestřujíc jim cestu řadou vulgarizmů mířených na svůj neodzkoušený vůz,
je dovezl šťastně do Otty.
Já sem nejdřív tolik štěstí neměl. 5h jsem se loudal po té
osudné pumpě, znal jsem tam každý píď a obsluha mě asi považovala za obejdu
poslední kategorie, co loudí prachy, nebo co, u každého auta.
Již jsem ztrácel poslední naději a nadával obhrouble do
všech norských č..… , když vtom se objevila milá, usměvavá korpulentní Norka se
svou matkou v té nejmenší verzi VW Pola, aby mě z té prokleté čerpačky konečně
vysvobodila. I tentokráte jsem si liboval, jelikož v době, kdy kluci riskovali
svůj věneček někde před Lillehamerem, já jsem byl poctěn poznávací přednáškou s
obrázkovým doprovodem o zajímavostech v okolí a vůbec skvostech Norského
Království. V době, kdy mladá Norka riskovala nehodu, zadívaná většinu času do
zpětného zrcátka, její matka vzala do svých rukou (spíše úst) úkol vzdělávací a
široce mě obohatila o řadu zajímavých historek a kulturních pozoruhodností. A
tak zatímco dcerka svým uhrančivým pohledem hypnotizovala zcela jistě všechny
řidiče za námi, já v roli slepého jelimána jsem naslouchal vyprávění o
největším norském jezeře Mjosa, které jsme míjeli a o parníku, který po něm
jezdí (nejstarší parník v pravidelném provozu v Evropě). Proto také cesta
nádherným údolím Gudbransdal rychle míjela a brzy jsem si už vykládal zážitky s
kamarády v městečku Otta, kde jsme se setkali, jako bychom se domluvili na
přesnou hodinu.
Pak už chybělo jen pár kilometrů k našemu 1. cíli –
Národnímu Parku Rondane. Původně jsem chtěl jít cestu z Otty až k chatě
Rondvassbu pěšky, ale byl jsem naštěstí vyveden z omylu – bylo to asi 20km dost
prudkými serpentinami a asi bychom to šli do konce naší výpravy. Naštěstí jsme
všichni chytli stopa a šťastně se dostali do Rondane, ( i když nejdřív to
vypadalo, že jsem klukům nadobro odstopoval do neznáma, to jak mě unesl vůz
plný divokých „Amazonek“ ) Pozdě, až někdy kolem půlnoci, jsme poprvé usínali
na horách na barevném mechu, jenž je pro Rondanské hory tak charakteristický.
Joj, rušný den!…
24.7.04: Rondane – severské království mechů,
jezer a vodopádů
Nový den nás vítá, jak brzy poznáme, dost charakteristickým
počasím, které velmi připomíná to naše aprílové. Chvíli prší, chvilku se
procházím jen tak v tričku. V průbehu dne se neustále svlékáme a oblékáme. Od
parkoviště Spranget, posledního místa, kam se dá dojet autem, je to ještě 1,5h
k chatě Rondvassbu. Ale díky nehorázné váze batohů (myslím, že tomu nikdy
nebude jinak) je to velmi dlouhých 1,5h. Chata Rondvassbu vypadá, že ji teprve
před nedávnem otevřeli, a jak později zjišťujeme, i další chaty vypadají jako z
reklamní pohlednice… Ozdobené typickými „trávníkovými“ střechami dokonale
zapadají do zdejší zelené krajiny. Ne, opravdu nejsou nové. Holt, není to
Rusko… přespat zde musí být krásné, leč nehorázně drahé…
Celou naši „spižírnu“ necháváme ve dvou taškách na chatě
Rondvassbu a již brzy chatu s nádherným výhledem na jezero Rondvatnet necháváme
za zády, abychom se vrhli na první túru údolím Illmandalen. Viditelně jsme
zlenivěli, máme postup jak v Karviné při cestě z hospody. K tomu jsem přímo
šokován krásou zdejší přírody, a tak zkouším nervy kamarádů opakovaným
skládáním a rozkládáním stativu.
Rondane, dá se říct, připomíná severskou tundru, stromy zde
příliš nerostou (pouze v údolních partiích). Tento možný nedostatek je
vynahrazen bohatstvím lišejníků a mechů, které opravdu hýří všemi barvami od
zelené přes oranžovou a červenou až k různým odstínům žluté. K tomu nádherná
jezera a vodopády a idyla je dokonalá…
Že bychom toho příliš ten první den zašli, to se opravdu
říct nedá, ale zato jsme si zopakovali, jak správně házet „žabky“ a zjistili
jsme, jaké to je, se jen tak toulat a příliš nikam nespěchat… měli bychom to
dělat častěji.